Nová městská mobilita

Podpora víze Města krátkých vzdáleností. Soulad mezi strategickým, územním plánováním.


Teze 1.1. Dobré město

Chceme-li vytvořit město budoucnosti, musíme mít jasnou vizi. Vizi Dobrého města. Všichni jeho obyvatelé musí mít možnost přepravovat se po něm pohodlně a efektivně. S rychle rostoucí populací a přibývajícími pracovními místy ve městech roste i počet silnic, což vytváří silný tlak na současná dopravní řešení, na stávající infrastrukturu i veřejný prostor. Hlavní problémy se týkají dopravní přetíženosti, hluku a znečištění. Způsob, jakým se přepravujeme uvnitř města, značně ovlivňuje kvalitu života v něm. Proto potřebujeme nové nápady a vize toho, jak by se v našich městech dala zajistit mobilita i v budoucnosti.

Teze 1.2. Preference a flexibilita

Potřeba mobility může být naplněna s pomocí různých dopravních prostředků. Člověk jednoduše bývá většinou majitelem hned několika dopravních prostředků, jež podle aktuálních potřeb střídá. Někdy může být nejefektivnější doprava na kole, jindy metrem, tramvají, autem nebo jednoduše pěšky. Vize budoucí mobility (nikoliv dopravy) vychází z předpokladu, že snadné střídání různých dopravních prostředků bude pro obyvatele přitažlivé. Vždy by měla existovat možnost zvolit si dopravní prostředek nebo jejich kombinaci, která umožní co nejpřímější a nejrychlejší cestu z bodu A do bodu B, aniž by utrpěla kvalita městského prostoru a života.

Teze 1.3. Nová městská mobilita

Naše města jsou připravena učinit další krok ve snaze rozvíjet se jako dynamická města se zvláštním důrazem na udržitelnost. Naše města se mohou stát, a jednou se stanou, která budou nejúžasnější na světě pro chodce, cyklisty, pro ty, kdo jezdí na skateboardu nebo na koloběžkách a pro všechny další způsoby udržitelné dopravy. Musíme vytvořit a vytvoříme vizionářskou kulturu městské mobility. Kulturu postavenou na nové městské síti udržitelné dopravy. Síti, jejíž hlavní ulice se přebudují na zelené koridory určené pro nejrůznější ekologické druhy dopravy. Síti, jejíž ulice a další prostory jsou navržené přímo pro jednotlivé typy jízdních kol a dalších zelených dopravních prostředků. Napomoci jim k tomu má koncepce Města krátkých vzdáleností prostřednictvím tzv. plánu udržitelné městské mobility.

Teze 1.4. Město, děti a stromy, aneb o funkčním městském regionu

Mnoho lidí žije dnes také na venkově, neboť zde cítí více světla, čerstvého vzduchu, přírody, prostoru, a i pro rodiny s dětmi bývá venkov často atraktivnější než město. Život na venkově ale vyžaduje auto, abychom se dostali do práce, na nákupy i za volnočasovými aktivitami. A právě zde se potkáme s častým problémem současného českého plánování městské dopravy, že se plánuje jen v hranicích města. Je ale potřeba plánovat v celém funkčním městském regionu, který ve většině případů překračuje administrativní hranice obce. Geografický rozsah je závislý na oblasti, za kterou je odpovědný daný místní či regionální orgán, na druhou stranu ale musí co nejlépe odrážet skutečné dopravní vzorce v oblasti. Plán, který pokrývá celou městskou aglomeraci, bude mnohem efektivnější než ten, který pokrývá jen její části.

Teze 1.5.  Intermodalita, aneb o propojení veřejné, cyklistické a pěší dopravy

Ve srovnání s jinými evrop­skými státy má Česko rozsáhlou železniční síť, která je využívána především pro každodenní dojíždění do práce. Stále se ale málo hovoří o propojení cyklistické a veřejné dopravy jako celku, kde kolo by mělo patřit do celkového systému veřejné dopravy, resp. kombinované dopravy. Přitom mnozí se dopravují na nádraží a z nádraží na jízdním kole a oni by si rádi své kolo zaparkovali v blízkosti nádraží. V posledních letech se v Česku buduje stále více parkovacích zařízení pro cyklisty v blízkosti vlakových stanic.

Teze 1.6. Mladí urbanisté – jak logické!

Chceme dát slovo našim dětem, které jsou příkladem toho, že urbanisté mohou být různého věku, které netíží zbytečné předsudky a zažité představy. I děti žijí ve městě a mají jasnou představu o tom, jak by mělo fungovat. V procesu plánování používají logiku spolu s představivostí – a třeba přitom kladou důraz na radost z jízdy na kole. Jejich návrhy zohledňují také otázky bezpečnosti, životního prostředí a mobility. Běžme do škol a ptejme se dětí, jak by si ony představovaly svoje město, svoje ulice, kde žijí.

Fotografie z dánské výstavy. Pro inspiraci pro vytvoření té české.

Seznam fotogalerií
Vybrat fotogalerie
Vybrány fotogalerie ID: 6