O kampani
EVROPSKÝTÝDENMOBILITY (ETM) je stěžejní osvětovou kampaní Evropské komise, zaměřenou na udržitelnou městskou mobilitu. Podporuje změnu chování ve prospěch aktivní mobility, veřejné dopravy a dalších ekologických a inteligentních dopravních řešení.
Hlavní akce se koná každoročně od 16. do 22. září a vrcholí populárním Dnem bez aut. Místní orgány jsou vyzvány, aby tento hlavní týden využily jako příležitost k vyzkoušení inovativních plánovacích opatření, propagaci nové infrastruktury a technologií, měření kvality ovzduší a získávání zpětné vazby od veřejnosti.
Vzhledem k tomu, že se ke kampani každoročně připojuje stále více obcí a měst a její ohlas v médiích trvale roste, je všeobecně uznávána jako hnací síla směrem k udržitelné městské mobilitě v Evropě i mimo ni.
Chcete-li se dozvědět více o tom, jak participující města využila kampaň ke zlepšení své politiky udržitelné dopravy, navštivte registrační stránku kampaně.
V Česku se se svými akcemi na podporu udržitelné a aktivní mobility zapojuje také celá řada organizací, například Pěšky do školy, zářijová výzva Do práce na kole, Výzva 10 000 kroků nebo sousedské slavnosti Zažít město jinak.
Mezinárodní den bez aut
Mezinárodní den bez aut, který připadá na 22. září, bývá tradičním vyvrcholením ETM. Při této příležitosti obce otevírají ulice lidem, a naopak omezí vjezd motorovým vozidlům. Událost bývá často spojena s kulturním či sportovním doprovodným programem. Díky tomuto opatření vzniká uvnitř měst prostor pro lepší soužití a vzájemné sdílení. Obyvatelé tak dostanou šanci znovu objevit své město a možná i přehodnotit své dopravní návyky.
Oficiálně s podporou Evropské unie proběhl Mezinárodní den bez aut poprvé v roce 2000. Zapojit se může úplně každý třeba tím, že pro svou cestu místo auta zvolí chůzi, kolo, či veřejnou dopravu.
Rádi byste do Dne bez aut zorganizovali ve svém městě?
Jak zorganizovat Den bez aut v 10 praktických krocích shrnuje plakát, který si můžete stáhnout níže.
EVROPSKÝTÝDENMOBILITY v České republice
Česká města se do ETM zapojují od samého spuštění kampaně v roce 2002. V České republice kampaň koordinuje Ministerstvo životního prostředí (MŽP), které městům poskytuje metodickou podporu, zprostředkovává informace z evropské úrovně na úroveň lokální a pravidelně o kampani informuje skrze své komunikační kanály.
MŽP zajišťuje ve spolupráci s Partnerstvím pro městskou mobilitu, z. s., které je odborným garantem kampaně v ČR, potřebné překlady (např. téma roku, tematický průvodce a další). Partnerství pro městkou mobilitu o ETM informuje nejen své členy prostřednictvím pravidelného Zpravodaje, ale v rámci tohoto webu je garantem tří sekcí: Akce, Výstava Dobrá města a Inspirace.
Do ETM se tradičně zapojují města a obce. Ale velkým přínos pro rozvoj udržitelné městské mobility mají také různé organizace, firmy, dopravní podniky nebo školy, které mohou své projekty přihlásit do kategorie AKCEMOBILITY. Více o možnostech zapojení měst i organizací čtěte zde.
Téma roku 2024: NÁŠ SPOLEČNÝ PROSTOR
Spravedlivé rozdělení veřejného prostoru přináší společnosti mnoho výhod. Místo, kde všichni lidé, všechny druhy dopravy a veškeré aktivity mají svůj vlastní prostor, je místem s větší sociální spravedlností, větší bezpečností na silnicích, nižší hlučností a znečištěním ovzduší a lepší kvalitou života.
EVROPSKÝTÝDENMOBILITY nás vyzývá, abychom společně rozhodli, jak sdílet veřejný prostor, a zajistili, aby se všichni mohli bezpečně a pohodlně pohybovat v příjemném prostředí, zejména pak chodci a cyklisté.
Více informací o tématu pro rok 2024, včetně postřehů, příkladů a nápadů, naleznete v letošních tematických informačních listech: