Různé formy městské mobility
Vize a strategie se projevuje ve specifickém pohledu na aktivní mobilitu, na další formy městské mobility, na děti a seniory, aneb důsledkem vize je změna přístupu ve vnímaní podpory městské dopravy.
Teze 3.1. Existují různé formy městské mobility
Panel představuje další služby v dopravě, které vytváří alternativu k individuální automobilové dopravě či jiným způsobem zatraktivňují již dostupné alternativy (v rámci města krátkých vzdáleností je otázka služeb mnohem širší). Služeb, které je vhodné podpořit, je celá řada, za ty nejdůležitější, kromě veřejné dopravy, kterou všichni tak dobře známe, z nich je možné považovat: 1) Podpora veřejné dopravy ve smyslu jejího zkvalitnění (např. pohodlí cestujících, četnost spojů, omezení přestupů, atraktivita terminálů atd.). 2) Podpora sdílené dopravy (carsharingu, bikesharingu) a plně obsazených vozidel (carpooling), a to i na straně státní správy a samosprávy (tzv. corporate carsharing), které jdou příkladem.
Teze 3.2. Pohled z jízdního kola je odlišný, než ten z auta
Plánujte a myslete na cyklisty. V našem úsilí o vyšší modální podíl cyklistické dopravy ztrácíme ze zřetele zážitek z jízdy na kole a vidíme pouze rychlost a efektivitu. Pravda, s rychlostí a efektivitou se dostaneme daleko – ne však ještě dál. Plánujeme pro ně totiž stejně jako pro auta. Jízdní kolo však není jen auto bez motoru. Jízdní kolo je jízdní kolo. Při plánování koncepce městského prostoru musíme mít cyklistu stále na zřeteli. Prvním krokem je upravit pohled z jízdního kola. Jízda na kole je jak smyslová zkušenost, tak způsob, jakým můžeme být v kontaktu s prostředím, kterým projíždíme. Druhým krokem je vzájemná ohleduplnost. Zkusme se vžít do člověka, který jede na kole a naopak, který řídí auta. Pohled na svět, „na komunikaci“, z různých perspektiv pomůže jistě i zvýšení bezpečnosti. Stačí se jen vžít do kůže toho druhého, pak možná se dá i pochopit svět cyklistické dopravy. Čím častěji budeme používat jízdní kolo, když je třeba, tím větší prostor uvolníme ve vašem městě a tím čistší a šťastnější vaše město bude.
Teze 3.3. Rozmanitý svět - Jízdní kola pro všechny
Jízdní kola se vyrábějí v mnoha podobách, které vyhovují různé poptávce jejich uživatelů a způsobu použití. Počet různých obměn je téměř nekonečný, varianty klasického kola však lze rozdělit do tří základních skupin, a to podle různé nosnosti, účinnosti a dosažitelného výkonu. Ti, kteří se bojí jezdit na kole do práce, že mu ho ukradnout, tak může zkusit skládací kolo, které si složí a jednoduše si ho odnese do kanceláře. A pak jsou tu elektrokola. Ačkoli byla původně vymyšlena pro slabší a starší obyvatele, zájem o ně mají všechny věkové kategorie lidí, oblíbená jsou ve stejné míře mezi muži i ženami a také mezi dojíždějícími do práce. A pak jsou tu i nákladní jízdní kola, která mohou sloužit pro menší řemeslnické práce ve městě, pro nepříliš dlouhé vzdálenosti a pro omezené množství materiálu a nářadí. S přidaným elektromotorem, umístěným na kole, se může na cestě od zákazníka k zákazníkovi pohybovat rychleji a dál.
Teze 3.4. Stavíme město s myšlenkou na podporu aktivní mobility
Města a obce mají zodpovědnost za vytváření podmínek pro zajištění výstavby dopravní sítě určené pro moderní prostředky individuální dopravy, za vytvoření bezpečných spojnic s okolními obcemi pro obyvatele, kteří nechtějí využívat automobilovou dopravu. Taková města zajišťují regionální propojení města do okolí, realizaci místních bezpečných a pohodlných cyklokoridorů uvnitř města a zóny pro zklidnění dopravy, tj. vymezení ulic se sníženou nejvyšší povolenou rychlostí, kde se nejvíce prolíná funkce dopravní s funkcí pobytovou. Moderní plánování vychází z „paralelního modelu”, který je založen na tom, že každý druh dopravy je přínosný. Moderní plánování usiluje o vytvoření rovnovážného dopravního systému. Dopravní pokrok zde znamená zkvalitňování podmínek pro všechny způsoby dopravy. V územním a dopravním plánování tedy nemá být kladen důraz na zvyšování mobility založené na automobilové dopravě, ale zejména na lepší dosažitelnost cílů cest všemi druhy dopravy.
Teze 3.5. „Jízda na kole je umění“
Využít sílu uměleckého tvůrčího projevu k propagaci jízdního kola jako uhlíkově neutrálního, udržitelného a bezpečného dopravního prostředku. O to se snaží evropský projekt s názvem Cycle Up! Jedná se o projekt, který v sobě propojuje dvě zdánlivě oddělené oblasti lidského života – svět umění a kultury a svět cyklistiky. Projekt si klade za cíl prostřednictvím umění a kreativity rozpoutat diskuzi a zvýšit povědomí o výhodách udržitelného způsobu dopravy, kterým cyklistika bezesporu je. V rámci projektu budou pomocí různých formátů, např. uměleckých rezidencí, workshopů, happeningů a dalších akcí, osloveny a do projektu aktivně zapojeny tři hlavní cílové skupiny – umělci, občané a lokální politici/cyklo-koordinátoři.
Fotografie z dánské výstavy. Pro inspiraci pro vytvoření té české.