Sdílená zóna
“Sdílená zóna představuje návrat k přirozenému vnímání ulice, návsi či náměstí jako multifunkčního veřejného prostranství.“
Novela Zákona č. 361/2000 Sb., včetně nového dopravního režimu „sdílená zóna“ úspěšně prošla legislativním procesem a je již i zveřejněna ve Sbírce zákonů jako Zákon č. 271/2023 Sb. (https://www.psp.cz/sqw/text/sbirka.sqw?o=9&T=366 nebo https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-271). Od 1.1.2024, tedy od začátku účinnosti této novely, tedy české právní normy budou disponovat dopravním režimem, který umožní veřejná prostranství ve stylu Shared Space navrhovat.
Dle aktuálního stavu byla upravena webová stránka o sdílené zóně - www.sdilenazona.cz
Sdílená zóna – Shared Space – Begegnungszone – Zone de rencontre – Woonerf
Foto: archív Jitky Vrtalové
Sdílená zóna představuje moderní přístup k řešení uličních prostorů a dalších veřejných prostranství ve vybraných lokalitách, který kombinuje architektonicko-urbanistickou kvalitu prostoru s dopravním inženýrstvím a který přináší hezčí ulice a náměstí, výrazné zkvalitnění podmínek pro pěší a cyklisty, možnost doplnění zeleně a dalších prvků mobiliáře, příznivější podmínky pro lokální ekonomiku i zásadní zklidnění motorové dopravy a zvýšení bezpečnosti všech uživatelů prostoru.
Ulice, náměstí a další veřejná prostranství nejsou jen pouhou dopravní infrastrukturou. Jejich navrhovaní dle principů Shared Space je běžnou praxí v zemích západní Evropy, Severní Ameriky i Austrálie či Nového Zélandu běžnou praxí a pozitivní přínosy sdílených zón jsou ověřeny stovkami úspěšných realizací. V Česku realizaci sdílených zón donedávna neumožňovala zastaralá legislativa. S účinností od 1.1.2024 je možnost navrhovat sdílené zóny realitou i v Česku. Česká města a obce tak díky definici nového dopravního režimu “sdílená zóna” dostávají možnost tento přístup reálně používat a navrátit tak ulicím, náměstím a návsím jejich původní multifunkční charakter bez nutnosti vyloučení motorové dopravy.
Hlavní principy sdíleného prostoru:
- Ulice ke svým uživatelům mluví prostřednictvím atmosféry, uspořádáním prostoru i historií, ne dopravním značením.
- Jednoduchá pravidla pro vozidla: pomalá jízda a přednost zprava (nic víc).
- Ve středu projektování sdíleného prostoru je člověk (ne vozidlo).
- Vytvoření „šířky vidění“ a oční kontakt mezi uživateli.
- Snížení rychlostního rozdílu mezi uživateli.
- Všichni uživatelé mají stejná práva (rovnost).
- Doprava v ulici je prostředek, nikoliv cíl.
- Zjevná nejistota pomáhá podporovat skutečnou bezpečnost („produktivní chaos“).
- Auto není problém, je součástí řešení.
Použití sdíleného prostoru se pro své vlastnosti hodí nejen na náměstích či obchodních třídách, ale i v rámci přednádražních prostorů či přestupních bodů veřejné dopravy, školních kampusů i běžných ulic v centrech měst apod.
Zóna setkávání - publikace
Přestože řešení veřejných prostranství formou sdíleného prostoru je v zahraničí standardní, v Česku se uplatňuje stále velmi málo. Odborná monografie Zóna setkávání – nástroj rozvoje veřejného prostoru tento přístup tvorby veřejných prostranství představuje české odborné i širší laické veřejnosti, představuje způsob zakotvení sdíleného prostoru / zón setkávání v právních a technických normách i příklady dobré praxe ve vybraných evropských zemích, a zároveň představuje zásady navrhování sdílených prostorů použitelné v českém prostředí.